25 keer bekeken

Osho Creativiteit

• dinsdag 24 januari 2023 @ 19:59
    reactie op (#1) kagib

Als je iets creëert verlies je jezelf in wat je creëert. Als je bv schildert of zingt of op een instrument speelt of als je danst, begin je te verdwijnen. Het is pas echt een dans als de danser er niet meer is. Als de danser er nog steeds is, doet hij niet iets creatiefs, dan is het hooguit een vaardigheid. De technicus is er wel maar niet de danser. Iemand die weet hoe je moet dansen is er wel maar de danser niet. Want de danser weet niets, de danser blijft in een staat van niet-weten. Hij vergeet al zijn vaardigheid, hij vergeet heel de techniek die hij geleerd heeft, hij vergeet zichzelf, hij is helemaal van de wereld. Hij is in handen van het goddelijke. Hij kan niet eens zeggen: 'Ik ben aan het dansen.' Hij kan alleen maar zeggen: 'het goddelijke heeft bezit van me genomen, ik ben bezeten. Het goddelijke danst in mij. Ik ben het veld waar het goddelijke danst, ik ben de holle bamboe en het is het goddelijke dat zingt. Hij heeft een fluit van mij gemaakt.'

De Creatieve mens kent het goddelijke. Alleen de creatieve mens kent het goddelijke. En alle andere gebeden die je in de tempels en in de kerken blijft zeggen, zijn alleen maar machteloos en zonder betekenis, tenzij je in je leven leert hoe je Creatief kunt zijn. Dan heb je geen enkel gebed meer nodig. Dan is het hele verschijnsel creativiteit genoeg religie voor jou. Meer dan dat heb je niet nodig. Je hoeft er geen enkele kerk of tempel of moskee voor in te gaan. Je moet Creativiteit ingaan.

Ga met het onbekende mee, ga met het nieuwe mee. Hoe gevaarlijk het ook is, hoe onzeker het ook is, kies het nieuwe. Dan kom je steeds nader tot het goddelijke. Laat je meenemen door de ware Creatieve Kracht. Het is het Goddelijke wat je roept.

Osho

Mooi. Ja het heeft natuurlijk verschillende betekenissen die dans. 
    In beide herken ik het. Als ik dans geef ik me helemaal over aan de muziek aan het ritme the vibe. Ik dans dan niet maar de muziek danst door me heen. Dan kan ik helemaal in extase raken zonder enig stimulerend middel. 
    En ja, dan is er de dans van het leven, ook die dans dans ik, in vrijheid. Ik weet niet wat het volgende moment zal brengen, dat bepaald dat moment, elk moment weer nieuw. 

lieve warme groet Kagib

• dinsdag 24 januari 2023 @ 18:01

Als je iets creëert verlies je jezelf in wat je creëert. Als je bv schildert of zingt of op een instrument speelt of als je danst, begin je te verdwijnen. Het is pas echt een dans als de danser er niet meer is. Als de danser er nog steeds is, doet hij niet iets creatiefs, dan is het hooguit een vaardigheid. De technicus is er wel maar niet de danser. Iemand die weet hoe je moet dansen is er wel maar de danser niet. Want de danser weet niets, de danser blijft in een staat van niet-weten. Hij vergeet al zijn vaardigheid, hij vergeet heel de techniek die hij geleerd heeft, hij vergeet zichzelf, hij is helemaal van de wereld. Hij is in handen van het goddelijke. Hij kan niet eens zeggen: 'Ik ben aan het dansen.' Hij kan alleen maar zeggen: 'het goddelijke heeft bezit van me genomen, ik ben bezetgen. Het goddelijke danst in mij. Ik ben het veld waar het goddelijke danst, ik ben de holle bamboe en het is het goddelijke dat zingt. Hij heeft een fluit van mij gemaakt.'

De Creatieve mens kent het goddelijke. Alleen de creatieve mens kent het goddelijke. En alle andere gebeden die je in de tempels en in de kerken blijft zeggen, zijn alleen maar machteloos en zonder betekenis, tenzij je in je leven leert hoe je Creatief kunt zijn. Dan heb je geen enkel gebed meer nodig. Dan is het hele verschijnsel creativiteit genoeg religie voor jou. Meer dan dat heb je niet nodig. Je hoeft er geen enkele kerk of tempel of moskee voor in te gaan. Je moet Creativiteit ingaan.

Ga met het onbekende mee, ga met het nieuwe mee. Hoe gevaarlijk het ook is, hoe onzeker het ook is, kies het nieuwe. Dan kom je steeds nader tot het goddelijke. Laat je meenemen door de ware Creatieve Kracht. Het is het Goddelijke wat je roept.

Osho