15 keer bekeken

Almaas jezelf zijn

• donderdag 13 september 2018 @ 20:08
    reactie op (#1) kagib

Het is iets mysterieus om jezelf te zijn in het heden, om te bestaan en te zijn in plaats van een bundel reacties van het verleden te zijn. Dat wezen is elke seconde en in ieder atoom nieuw en origineel; een wezen dat zelf leven, bewustzijn en bestaan is. Dat wezen is totaal immuun voor conditionering, voor het verleden, voor ideeën en plannen, of voor labels als spiritueel of wereldlijk.
    Geen atoom van dat wezen kan beroerd worden door iets van buiten.

Ik ben geen reactie, idee, emotie of ontlading. Ik besta als ik. Denken, hart en lichaam zijn een uiterlijke manifestatie van mij; maar ik ben de kern, het zijn zelf. Ik ben de bron en de basis van al mijn ervaring. Dan pas zijn mijn gedachten, handelingen en gevoelens origineel. Nu hebben ze niets meer te maken met wat mijn moeder of vader, of zelfs Christus of Boeddha heeft gezegd.

Helemaal waar. Wat hij hier aanduidt is de vervulling van het leven. Dan ben je weer samen gevallen met Essentie, uitdrukking van Essentie. Essentie Weet en doet wat Wil. Essentie is. Dan leef je in het Eeuwige moment, ja elk moment weer nieuw. 

lieve zonnetjesgroet Kagib

• donderdag 13 september 2018 @ 17:53

Het is iets mysterieus om jezelf te zijn in het heden, om te bestaan en te zijn in plaats van een bundel reacties van het verleden te zijn. Dat wezen is elke seconde en in ieder atoom nieuw en origineel; een wezen dat zelf leven, bewustzijn en bestaan is. Dat wezen is totaal immuun voor conditionering, voor het verleden, voor ideeën en plannen, of voor labels als spiritueel of wereldlijk.
    Geen atoom van dat wezen kan beroerd worden door iets van buiten.

Ik ben geen reactie, idee, emotie of ontlading. Ik besta als ik. Denken, hart en lichaam zijn een uiterlijke manifestatie van mij; maar ik ben de kern, het zijn zelf. Ik ben de bron en de basis van al mijn ervaring. Dan pas zijn mijn gedachten, handelingen en gevoelens origineel. Nu hebben ze niets meer te maken met wat mijn moeder of vader, of zelfs Christus of Boeddha heeft gezegd.

A.H. Almaas