11 keer bekeken

Kagibs dagboek

• zaterdag 30 december 2017 @ 16:37

23-8-88 een illusie?
    Ik weet echt niet meer wie ik ben.
    Ben ik met een gevaarlijke illusie bezig, me inbeeldend, dat ik de wereld ga verlossen van alle ellende? Alle lijnen, draden van mijn leven komen wel samen op dit punt, dat ik in de toekomst de mogelijkheid krijg tot het doen van grote daden.
    Maar op dit moment voel ik me nog machteloos staan tegenover alle ellende, alle verdriet, alle haat, agressie. Want op zich, niemand kan zelf iets doen aan de situatie waar ze in zitten, bijna niemand weet wie hij/zij zelf is. Ikzelf weet dan nu wel hoe alles in elkaar zit, maar er is niemand die wil luisteren en wat heb ik dan aan al mijn kennis, wijsheid? Ja, mijn droom is dat ik alleen maar door iemand aan te kijken iemand kan zuiveren door zuivere liefde. Ik weet dat mijn ogen een heel sterke kracht hebben, ik ben er zelf bang voor geweest, maar kan ik daarmee mensen helpen?
    Ik weet, ik heb heel veel vaardigheden. Alles wat ik doe heeft altijd een diepe intensiteit gehad, wat ik schrijf, wat ik zing, wat ik speel (toneel, muziek), wat ik ben. Ik heb heel mijn leven een grote betrokkenheid gevoeld op die wereld. Ik heb intens verdriet gevoeld om die wereld, hysterische uitbarstingen gehad. Ik ben altijd verbonden geweest met die grote wereld, de kleine wereld is altijd minder belangrijk geweest.
    Ja, de toekomst, alles kan gebeuren.

24-8-88 her-kenning
    citaat roman over Jezus:

- Een Messias die de vrijheid belichaamde was de grootste misdadiger die je, je kon voorstellen, omdat de mens dan telkens weer opnieuw zijn eigen mislukkingen moest zien.
    - Dit was een onderdeel van de ballingschap, niet je hele ik mogen gebruiken, je werd verminkt. Aan handen en voeten gebonden. Je gedachten werden gekooid.
    - Ik minacht hen niet. Ik weet dat mijn gave een geschenk is of een last waar ik het beste van moet maken. De omstandigheden eisen mij op! Mijn gave moet aan mijn landgenoten doorgegeven worden, aan de armen en onderdrukten. Ik heb er zelf geen macht over. Daarom rest me slechts dit; in het centrum van de stilte te bidden dat ik er nooit misbruik van zal maken.
    - Wie bevrijdt is, is alleen. Wie bevrijdt is moet vervolgd worden, want hij is een doorn in het oog van de onderdrukten.

Kagib

De uitgesproken woorden:

http://we.tl/y32BOPGnms